Crni petak je najveći šoping spektakl na svetu. Za sve ljubitelje kupovine u susret još jednoj rasprodaji, donosimo zanimljivu priču o nastanku ovog fenomena. Ove godine Black friday pada sutra, u petak 24. novembra.
Istorija crnog petka vezuje se za nekoliko teorija. Prva teorija, iako raširena verovatno nije istinita, sugeriše da je termin nastao u vezi sa trgovinom crnim robljem, gde su trgovci snižavali cene nakon Dana zahvalnosti.
Druga, verodostojnija teorija, vodi nas unazad do 24. septembra 1869. godine, kada su brokere sa Vol strita, Džej Gould i Džim Fisk, pokušali da monopolizuju tržište zlata. Iako njihov plan nije uspeo, termin “Crni petak” ostao je kao simbol neuspeha i pada cena zlata.
Filadelfija je dodala svoj doprinos istoriji crnog petka kada je u petak posle Dana zahvalnosti igrana utakmica američkog fudbala, što je dovelo do haosa u gradu nazvanog “Crni petak”. Trgovci su ubrzo počeli koristiti ovaj izraz da bi opisali horde ljudi koji su preplavili gradsku kupovinu.
Takođe, saobraćajni kolaps u gradovima tokom crnog petka postao je uobičajena pojava, izazvana povratkom ljudi svojim kućama nakon Dana zahvalnosti i održavanjem parada. Saobraćajci su ovaj dan nazvali Crnim petkom zbog kolapsa koji bi se dešavao na putevima.
Još jedna teorija je da je naziv “Crni petak” potekao od trgovaca koji su, zabeležavajući ogroman skok prodaje tog dana, koristili crnu boju umesto uobičajene crvene u svojim knjigama. Taj dan, prvi petak nakon Dana zahvalnosti, označavao je zvanični početak praznične šoping groznice.
Termin “Black friday” postao je šire popularan tokom 1966. godine, a svoj put do nacionalne prepoznatljivosti pronašao je nakon objavljivanja u Njujork Tajmsu 1975. godine. Od tada, crni petak je evoluirao u globalni fenomen, a tradicija kupovine tokom ovog dana proširila se na mnoge zemlje širom sveta.
Od 2013. godine, milioni ljudi u Sjedinjenim Državama troše milijarde dolara tokom crnog petka, dok prodaja na mreži takođe dostiže značajne cifre. Ovaj dan sada predstavlja nezaobilazni deo modernog potrošačkog društva, spoj tradicije, istorije i savremenih šoping navika.
U poslednjim decenijama, digitalizacija je značajno uticala na način na koji ljudi kupuju. Uz sveprisutnost interneta, crni petak doživljava transformaciju ka onlajn šopingu. Pandemija koronavirusa dodatno je ubrzala ovaj proces, jer su kupci prepoznali prednosti kupovine iz udobnosti svojih domova.
Analitičari sugerišu da će se crni petak i dalje transformisati pod uticajem digitalizacije, sa sve većim fokusom na onlajn šoping. Pandemija je ubrzala ove promene, a budućnost može doneti manje gužvi u prodavnicama i veći naglasak na onlajn ponudama. Bez obzira na evoluciju, Crni petak ostaje spektakl koji privlači ljubitelje šopinga širom sveta.