20. Smotra muzičkih talenata Srbije

Foto: Anastasija Holc

Oslanjajući se na istraživanja Blanke Bogunović u oblasti psihologije muzike, da je za uspešnost u bavljenju muzikom pored muzičkih sposobnosti deteta neophodna i adekvatna motivacija, podsticaj i neposredno angažovanje roditelja kao i kompetentan i saradljiv nastavnik, „20. Smotra muzičkih talenata Srbije“, zasigurno predstavlja jednu od najznačajnijih umetničkih menifestacija upravo sa ciljem da se prepoznaju mladi talenti i da im se pomogne u njihovom daljem razvoju.

Ovaj značajan događaj održan je od 29. do 30. oktobra 2022. godine, u znamenitoj zgradi Karlovačke gimnazije, u organizaciji Udruženja muzičkih i baletskih pedagoga Srbije na čelu sa gospodinom, uglednim profesorom, Vojislavom Avramovićem. Ovaj svojevrsni festival održava se za sledeće discipline: solo pevanje, kamerna muzika, duvački instrumenti (flauta, klarinet, truba), harmonika, gudački instrumenti (violina, viola, violončelo, kontrabas), klavir.

Premda Udruženje muzičkih i baletskih pedagoga Srbije, kao jedna od najstarijih i najprestižnijih organizacija ovog tipa, realizuje i niz drugih manifestacija, čini se da „Smotra muzičkih talenata Srbije“ predstavlja maticu muzičke kulture u nas, gde se svake godine okupljaju ne samo najtalentovaniji učenici i studenti, već i renomirani profesori iz oblasti muzike, gde imaju priliku da usavršavaju svoja znanja i razmenjuju iskustva.

Ovaj događaj, pored besprekorne organizacije, komocije u prostoru, izvanredne akustične koncertne sale, svim učesnicima, profesorima i posetiocima pruža jednu toplu atmosferu, prijatnu kako za uživanje u najskladnijim zvucima klasične umetničke muzike, tako i za druženje i povezivanje umetnika u pogledu ostvarivanja predstojeće saradnje.

Pored toga, što je na čelu celokupne organizacije istaknuti profesor Vojislav Avramović, za čije se ime sa pravom može reći da je jedna od najvažnijih ličnosti za razvoj oblasti muzičke umetnosti, u prilog čemu svedoči i činjenica da je pored obilja prestižnih nagrada za svoj profesionalni rad odlikovan ove godine i nagradom „Zlatni Beočug“ za trajni doprinos kulturi Beograda, posebnom kvalitetu ovog muzičkog nadmetanja doprinosi i pažljivo odabran žiri iz svih krajeva Republike Srbije, koji čine profesori sa bogatim radnim biografijama.

Foto: Anastasija Holc i Margarita Vujović

Posebnom kvalitetu „20. Smotre muzičkih talenata Srbije“ doprineo je i koncert članova žirija, 29. oktobra u Svečanoj sali Karlovačke gimnazije, na kojem je nastupila renomirana operska diva Anastasija Holc, uz klavirsku pratnju prof. Margarite Vujović i prof. Dine Hadžiomerović. Ovaj neponovljivi umetnički doživljaj upriličen je pre svega delima romantičarske opere, čiji stil u potpunosti rezonira sa jedinstvenim glasovnim umećem naše poznate sopranistkinje. Njena besprekorna intonacija, virtuozne kolorature, sa izuzetno preciznom dikcijom, pažljivo odmereni dinamički prelazi, izvajana snažna fortisima i ljupka pijanisima učinila su da publika dosegne najviši nivo emocionalnog prosvetljena obavijenog plaštom muzike. Sa pažljivo odabranim repertoarom: Respigijevom (Ottorino Respighi) solo pesmom „Magla“, Pučinijevom (Giacomo Puccini) romansom za glas i klavir „Sunce i ljubav“ i njegovom arijom „O moj dragi tata“ iz opere Đani Skini, Dvoržakovom (Antonín Dvořák) pesmom za glas i klavir pod nazivom „Pesma koju me je majka naučila“, Rahmanjinovim (Sergei Rachmaninoff) romansama „Prolećne vode“ i „Fontana“, Smetanjinom (Grigory Smetanin) ruskom narodnom pesmom „Kako je na toj dolini“, Leharovom (Franz Lehár) arijom „Moje usne ljube tako vruće“ iz opere Guiditta, Stolcovom (Robert Stolz) arijom „Sviraj svoju violinu“ iz operete Venus in Seide i na kraju čuvenom „Habanerom“ iz opere Karmen Žorža Bizea (Georges Bizet), naša čuvena operska umetnica doprinela je „buđenju“ različitih emotivnih raspoloženja, počevši od nostalgičnih sećanja, preko melanholičnih lutanja, do vedrih igračkih pokreta.

Njena graciozna haljina, kao i njena diskretna a istovremeno smela gestikulacija, usklađeni scenski pokreti i jedinstveni način muzičkog izvođenja, preneli su na publiku sve ono što su prethodno pomenuti kompozitori želeli da kažu u svojim delima. Anastasija Holc je ovim koncertnim izvođenjem još jednom dokazala da je neprikosnoveni sopran, a svaki njen nastup predstavlja uzor mladim učenicima i studentima solo pevanja.

Foto: Anastasija Holc

Pre ovog koncerta povodom „20. Smotre muzičkih talenata Srbije“, primadona Anastasija Holc, nastupila je 19. oktobra u Dvorcu kulture u Daugavpilsu, u Letoniji, zajedno sa baritonom Milanom Obradovićem, uz istančanu klavirsku pratnju pijanistkinje Margarite Vujović, u okviru prestižnog Međunarodnog festivala klasične muzike „RestArt“. Obe članice žirija „20. Smotre mladih talenata Srbije“, Anastasija Holc i Margarita Vujović održale su master klas učenicima škole „Stanislava Broka“.

Pravo osveženje koncerta članova žirija i učesnika „20. Smotre muzičkih talenata Srbije“, predstavljao je nastup mladih pijanistkinja Ivone Terzić i Marije Dojković u klasi prof. Dine Hadžiomerović. Nastupajući između tačaka sopranistkinje Anastasije Holc, u svojevrsnim intermecima, ove mlade muzičke umetnice odabrale su zahtevan program: stav „Malaguena“ iz svite Andaluzija kubanskog kompozitora Lekuona (Ernesto Lecuona), Klavirsku sonatu op. 7 u e-molu Edvarda Griga (Edvard Grieg), a posebnu pažnju publike priviklo je izvođenje kompozicije „Black earth“ turskog kompozitora i pijaniste Fazila Saja (Fazil Say). Ovaj posmodernistički zvuk sa različitim muzičkim stilovima, uz oponašanje zvuka instrumenta saz, mlada pijanistkinja Marija Dojković dočarala je svojim autentičnim izvođenjem sa posebno oblikovanim motivima mantre.

Foto: Članovi žirija za disciplinu klavir:
Olga Borzenko, Aleksandar Serdar, Margarita Vujović, Dina Hadžiomerović

Ovogodišnja „20. Smotra muzičkih talenata“ okupila je najtalentovanije i najperspektivnije muzičke talenate Srbije, dobitnike nagrada na domaćim i međunarodnim takmičenjima, uz prezentaciju njihovih sposobnosti. Njihovi nastupi sagledani su od strane eminentnih muzičkih pedagoga i reproduktivnih umetnika, te se rangiranje liste najperspektivnijih učesnika dostavlja Ministarstvu prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Republike Srbije. Pored toga, ova smotra muzičkim pedagozima omogućava da na jednom mestu budu upoznati sa dometima najtalentovanijih nagrađenih učenika iz cele zemlje.

Nosioci laureata ovogodišnje „Smotre muzičkih talenata“ su: Nikolina Popović (klavir, MŠ „Isidor Bajić“, klasa: Milena Apić), Ivan Černukhin (klavir, MŠ „Isidor Bajić“, klasa: Olga Borzenko), Nikola Rašković (violončelo, MŠ „Isidor Bajić“, klasa: Judit Niderholcer Josifoska), Hana Skeledžija (violina, MŠ „Isidor Bajić“, klasa: Vitalij Gulijčuk), Lana Zorjan (violina, MŠ „Isidor Bajić“, klasa: Ivana Aćimoski Žikić), Sergej Skeledžija (violina, MŠ „Isidor Bajić“, klasa: Vitalij Gulijčuk), Lara Bogdanović (solo pevanje, MŠ „Isidor Bajić“, klasa: Marta Balaž), Milica Zlokolica (solo pevanje, MŠ „Isidor Bajić“, klasa: Marta Balaž), Aleksandra Kocić (solo pevanje, Akademija umetnosti Novi Sad, klasa: Milica Stojadinović).
Na osnovu svega navedenog, može se reći da „Smotra muzičkih talenata“ u potpunosti ispunjava Cvajgovu (Stefan Zweig) misao da „onaj ko je naučio da široko razapinje dušu u mladosti, kasnije u sebi može obuhvatiti ceo svet“.

Autor: Jasna Tanasijević, muzikolog