Zabrana pušenja u zatvorenom prostoru, pre svega u ugostiteljskim objektima, mogla bi do kraja godine da stupi na snagu, a uprkos podeljenim reakcijama javnosti, tri četvrtine građana pozitivno ocenjuje ovu inicijativu, pokazalo je novo istraživanje NALED-a, koje je merilo zadovoljstvo stanovništva državnim zdravstvenim sistemom.
Prema rezultatima do kojih je došla agencija Ipsos za potrebe NALED-a, svaki drugi građanin Srbije zadovoljan je kvalitetom usluga u državnim zdravstvenim ustanovama, a kao glavne probleme ističu lošu organizaciju, nedostatak kadrova i nedovoljnu motivisanost zdravstvenih radnika.
Polovina nije imala problem da zakaže pregled i navode da kod lekara specijaliste stignu za najviše mesec dana. Kod zakazivanja pregleda kod izabranog lekara, 71% građana kaže da nema problem, a termin najčešće zakazuju odlaskom u dom zdravlja ili putem telefona, a tek 7% onih koji su u poslednjih pet godina posećivali državne domove zdravlja su se odlučili za zakazivanje putem onlajn servisa.
Na kraju, 37% građana, u poslednje tri godine nije došlo na red za intervenciju u državnoj zdravstvenoj ustanovi, jer im je usluga bila hitno potrebna i nisu mogli da čekaju ili termina uopšte nije bilo.
– Istraživanje je potvrdilo da građani prepoznaju stručnost naših lekara, ali da su liste čekanja i dalje prva i najveća prepreka. Kako bi se ovaj problem rešio, jedan od predloga NALED-ove Sive knjige jeste integracija privatnog i državnog sistema, koja bi pacijentima omogućila da i u privatnoj praksi dobiju uslugu, otvore bolovanje, dobiju uput za specijalistički pregled ili recept za lek sa liste RFZO-a. Takođe, preporuka je da se kapaciteti privatnih zdravstvenih ustanova angažuju i za pojedine specijalističke preglede i intervencije koje zbog preopterećenosti državnih ustanova nije moguće realizovati u prihvatljivom roku za pacijenta koji čeka – kaže menadžerka za regulatornu reformu u NALED-u Miroslava Krstić.
Istraživanje je sprovedeno u okviru projekta E-zdravlje, koji sprovodi NALED, uz finansijsku podršku Američke agencije za međunarodni razvoj (USAID). Deo je šireg CHISU projekta (Country Health Information Systems and Data Use) koji pruža podršku digitalizaciji i unapređenju zdravstvenog ambijenta u više od 20 zemalja širom sveta, među kojima je i Srbija.
Prema rezultatima istraživanja, građani su nedovoljno informisani o elektronskim uslugama u zdravstvu. Tek dvoje od petoro građana obuhvaćenih anketom ima nalog na portalu eUprava i loguje se pomoću korisničkog imena i lozinke, dok ConsentID i kvalifikovani elektronski sertifikat poseduje znatno manji procenat. Servise kao što su eZdravlje i Moj RFZO koristilo je manje od petine građana, a najviše su upoznati i zadovoljni uslugom eRecept.
Ipak, oko tri četvrtine građana smatra da je dalji proces digitalizacije koristan, posebno u domenu onlajn zakazivanja pregleda. Nažalost, čak 33% onih koji smatraju da je digitalizacija dobra stvar, sami ne znaju od kojih bi procedura trebalo krenuti, zbog čega je potrebno raditi na boljem informisanju javnosti.
– Trenutno je pregled elektronskim putem moguće zakazati kod izabranog lekara opšte prakse, ginekologa, stomatologa ili pedijatra. Portal eZdravlje nudi građanima i uvid u karton sa rezultatima pregleda iz državnih ustanova i izveštajima specijalista, radioloških i laboratorijskih nalaza. Integracija državnog zdravstvenog sistema sa privatnim, omogućila bi formiranje jedinstvenog eKartona koji bi obuhvatio i sve rezultate dobijene u privatnoj praksi, što naš Savez za zdravstvo vidi kao jedan od prioritetnih preporuka za resorne institucije – zaključuje Krstić.
Početkom 2022, Vlada je usvojila Program digitalizacije u zdravstvenom sistemu Republike Srbije za period 2022-2026, kojim je predviđena digitalizacija više od 20 procedura i umrežavanje ustanova u državnom, vojnom i privatnom zdravstvu u jedan sistem. Plan je da se uvedu digitalne usluge kao što su eUput, eBolovanje, elektronsko praćenje izdavanja recepata i potrošnje lekova, imunizacije, preležanih bolesti, itd.