Građani koji imaju stare dizel automobile će moći da ih recikliraju, a za uzvrat će od države dobiti 2.100 evra za kupovinu drugih, ekološki prihvatljivijih kola.
Konkurs je raspisan do Nove godine, a na njega mogu da se prijave svi oni koji voze dizelaše sa motorom euro 1, 2 ili 3. Kada stari automobil bude recikliran, država će im sa 2.100 evra subvencionisati kupovinu vozila sa evro 6 motorom, bilo polovnog ili novog.
Tako će, primera radi, onaj ko reciklira stara kola, polovni “golf 7” proizveden 2015. godine, umesto 10.750 evra, platiti 8.650 evra (pogledaj tabelu).
Ovo je najavio ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić, dodajući da je za ovu svrhu za naredne tri godine odvojeno 108 miliona evra.
– Ovo je jedna od mera za smanjenje zagađenja vazduha – istakao je ministar Vesić.
Prema njegovim recima, Vlada Srbije donela je odluku da jednim delom finansira kupovinu novijih dizel-automobila kako bi se poboljšao kvalitet vazduha.
Inače, ideja je da se postupak maksimalno olakša i pojednostavi. Vlasnik vozila koje ispunjava uslov za subvenciju prvo će predati svoj automobil u neki od ovlašćenih centara za reciklažu, dok će im prodavac automobila umanjiti cenu vozila za iznos subvencije.
Cene polovnih vozila
- opel astra – 7.500 do 11.480
- opel korsa – 5.000 do 6.800
- fijat panda – 5.500 do 8.800
- fića – 6.490 do 9.300
- folksvagen polo – 7.500 do 9.000
- golf 7 – 10.750 do 15.600
- sitroen C3 – 4.990 do 11.490
- ford fijesta – 4.600 do 9.900
- reno klio – od 6.700 do 10.500
* iznosi su u evrima
Kako sada stvari stoje, podaci o izvršenoj reciklaži kao dokaz za podsticaj čuvaće se u posebnom softveru, a cela oblast, kako najavljuju u resornom ministarstvu, biće dodatno utvrđena posebnim pravilnicima koji su u pripremi. Takođe, posebno će se voditi računa i kontrolisati da novac bude potrošen baš na kupovinu novijih vozila.
U Srbiji ima oko 2,8 miliona registrovanih vozila, što je za milion više nego pre samo 10 godina. Od 2015. do 2022. uvezeno je 1.255.000 vozila, od čega oko 350.000 sa motorima euro 3.
Od kada važi evro 6
Automobili koji bi od naredne godine trebalo da budu reciklirani spadaju u zaista stara vozila, pa su ona sa standardom euro 1 proizvedena 1993, euro 2 1996, a euro 3 2000. godine. Standard euro 4 je u zemljama Evropske unije stupio na snagu 2006. godine. Euro 6 važi za dizelaše proizvedene od 2014.