Registar ima za cilj suzbijanje prakse kompanija koje putem telefonskih poziva, poruka i e-pošte nude različite proizvode i usluge potrošačima.
Potrošači koji žele da izbegnu neželjene telefonske pozive i poruke s ponudama proizvoda i usluga sada imaju mogućnost da se upišu u registar NE ZOVI, čime će zaštiti svoju privatnost od napornih prodavaca i oglašivača. Pravilnik koji reguliše proces upisa u ovaj registar nedavno je usvojen i stupa na snagu 5. januara naredne godine.
Od tog datuma, svi pružatelji mobilnih i fiksnih telekomunikacionih usluga obavezni su omogućiti svojim korisnicima upis u pomenuti registar ukoliko to žele. Registar NE ZOVI predviđen je Zakonom o zaštiti potrošača, ali je njegova implementacija čekala na usvajanje pravilnika koji detaljno definiše postupak upisa. Ovaj registar ima za cilj suzbijanje dosadne prakse kompanija koje putem telefonskih poziva, poruka i e-pošte nude različite proizvode i usluge potrošačima.
„Upis ili ispis podataka u Registar NE ZOVI obavlja operator bez naknade, koji sa korisnikom telefonskog broja ima zaključen ugovor o korišćenju javno dostupnih elektronskih komunikacionih usluga, a na osnovu zahteva korisnika telefonskog broja“, propisano je ovim pravilnikom. Pravilnik precizira da se upis ili ispis u registar NE ZOVI može zatražiti isključivo od strane samog korisnika telefonskog broja. Ova opcija dostupna je i potrošačima s pripejd brojevima, ali samo ako su registrovani korisnici kod određenog operatora.
Proces upisa u registar može se izvršiti elektronski, putem internet stranice operatora ili pomoću aplikacije koju operator stavlja na raspolaganje svojim korisnicima. Alternativno, korisnici mogu podneti zahtev za upis u registar direktno na prodajnim mestima operatora, gde će, nakon prethodne identifikacije podnosioca zahteva, operator popuniti zahtev u elektronskoj formi.
Ukoliko operator nema tehničkih mogućnosti da zahtev primi elektronski – bilo preko internet stranice ili preko aplikacije – mora da primi zahtev u papirnoj formi, koji korisnik telefonskog broja podnosi lično na prodajnom mestu. „Kada operator primi zahtev za upis ili ispis broja telefona u registar, uručuje potvrdu o prijemu zahteva korisniku telefonskog broja, u formi i na način na koji je primio zahtev. Potvrda o prijemu zahteva sadrži datum kada je operator primio zahtev korisnika telefonskog broja“, navodi se u pravilniku.
Promena koja se odnosi na upis ili ispis broja telefona dostupna je u registru NE ZOVI prvog narednog dana od dana izvršenog upisa ili ispisa telefonskog broja. Zahtev za upis ili ispis pojedinog broja telefona iz registra NE ZOVI može se podneti jednom u kalendarskom mesecu. Kada potrošač raskine ugovor sa operatorom o korišćenju fiksne ili mobilne telefonije, a ne prebaci broj kod drugog operatora – operator ga ispisuje iz registra NE ZOVI „u roku propisanom zakonom kojim se uređuju elektronske komunikacije“, predviđeno je pravilnikom. Potrošač koji nakon raskida ugovora prenese broj telefona kod drugog operatora – ostaje upisan u registar NE ZOVI.
Ko i kako pretražuje podatke
Trgovac može da koristi registar NE ZOVI pretragom brojeva telefona i datuma upisa na dva načina. Prvi je bez registracije, i to takozvanom „da/ne“ proverom, na način da se upisom pojedinačnog broja telefona dobije podatak da li je traženi broj upisan u registar NE ZOVI. Na isti način svaki potrošač može da proveri da li se njegov broj nalazi u ovom registru. Drugi način koji trgovcima omogućava pretragu telefona potrošača je – uz registraciju. Trgovac se registruje koristeći korisničko ime i lozinku, koja omogućava preuzimanje celokupnog popisa brojeva telefona i datuma upisa poslednje izmene u registru NE ZOVI.
Koji podaci su javno dostupni
Baza podataka ovog registra sadrži ime i prezime korisnika telefonskog broja, broj telefona, jedinstveni matični broj (JMBG) korisnika telefonskog broja, poslovno ime operatora koji je upisao podatak, matični broj operatora koji je upisao podatak, datum kada je upisan podatak, poslovno ime operatora koji je ispisao podatak, matični broj operatora koji je ispisao podatak, datum kada je ispisan podatak. „Registar NE ZOVI je javan u delu koji se odnosi na brojeve telefona i datum upisa“, navodi se u pravilniku. Provera brojeva telefona upisanih u registar NE ZOVI omogućena je na internet stranici regulatornog tela nadležnog za elektronske komunikacije – RATEL.