Promenama Zakona o postupku upisa u katastar nepokretnosti i katastar infrastrukture, građani će upis ili promene u katastru moći da izvrše isključivo digitalnim putem.
Novina je i da to neće moći da urade neposredno, već preko profesionalnih korisnika – advokata i geodetskih organizacija.
Vlada Srbije donela je uredbu o uslovima izdavanja izvoda iz baze podataka katastra nepokretnosti i katastra infrastrukture iz Geodetskog katastarskog informacionog sistema, od strane javnih beležnika, geodetskih organizacija i posrednika u prometu i zakupu nepokretnosti.
Javni beležnik će izvod iz katastra nepokretnosti izdavati putem aplikacije koju obezbeđuje ministarstvo nadležno za poslove pravosuđa, a preko Servisne magistrale organa koja je povezana sa GKIS-om.
Beležnik će preuzimati podatke iz centralnog registra katastra nepokretnosti i odštampani istovetni vizuelni prikaz tih podataka, koji sadrži datum ažurnosti, overavati svojeručnim potpisom i pečatom.
Kada je reč o geodetskim organizacijama one će dokument izdavati na isti način kao i javni beležnik uz overu ovlašćenog lica geodetske organizacije potpisom i pečatom.
Preduzetnik upisan u Registar posrednika u prometu i zakupu nepokretnosti, izvod overava svojeručnim potpisom i pečatom preduzetnika.
U tekstu uredbe se navodi da je moguće izvod izdati i u elektronskom obliku uz overu kvalifikovanim elektronskim potpisom, odnosno kvalifikovanim elektronskim pečatom.
Za izdavanje izvoda iz katastra nepokretnosti javni beležnik, geodetska organizacija, odnosno posrednik u prometu i zakupu nepokretnosti naplaćuje isključivo naknadu troškova koja ne može biti viša od 540 dinara.
Za pribavljanje podataka i uverenja ne naplaćuje se republička administrativna taksa, a javni beležnik nema pravo na nagradu i naknadu troškova po tom osnovu.
Geodetska organizacija i posrednik u prometu i zakupu nepokretnosti, podatke pribavljaju bez plaćanja takse, odnosno naknade.
Iz Republičkog geodetskog zavoda navode da novi način upisa sprečava falsifikovanje starih dokumenata jer se sada isti prenose u digitalni format, a njihovu ispravnost i validnost proveravaju profesionalni korisnici.
Digitalni upis u katastar je jedini način da se onemogući manipulacija i intervencija na dokumentima i da se završi sa beskrajnim putevima papira koji dolaze i izlaze iz RGZ-a.
Kako su za naš sajt ranije komentarisali advokati kancelarije Stojković Advokati reforma katastra u Srbiji predstavlja ključni korak ka modernizaciji i efikasnosti administrativnih procesa.
“Izmene u zakonu o upisu u katastar nepokretnosti i vodova donose nadu da će se postići veća transparentnost, brzina i smanjenje birokratskih prepreka koje trenutno opterećuju kako građane tako i državne organe. Poslednjih godina uvid u katastarske postupke u Srbiji otkrio je različite nedostatke koji su zahtevali pažljive reforme. Identifikovani su problemi kao što su upisi po službenoj dužnosti, koji su bili vremenski ograničeni i zahtevali detaljno utvrđivanje činjenica. Reforma predlaže promene koje će omogućiti upis bez prethodnih rešenja i kompleksnih provera”, navode advokati.
Česti problemi u praksi na koje ukazuju advokati su zaostaci u rešavanju predmeta.
“Nedostatak stručnjaka i veliki priliv zahteva doveo je do kašnjenja i nemogućnosti završetka postupaka u predviđenim rokovima”, istakli su naši sagovornici.