Velika tehnološka greška koja je juče paralisala dobar deo svetskih aerodroma, banaka i drugih institucija, rešena je, ali će biti potrebno neko vreme da se stvari vrate u normalu.
Ažuriranje kompanije Crowdstrike koje je pošlo po zlu izazvalo je globalni haos, a uprkos tome što su danas stvari malo bolje, problemi i dalje postoje.
Danas je, prema poslednjim dostupnim podacima kompanije Cirium, do 10 sati ujutru otkazano više od 1.600 letova širom sveta. Juče ih je otkazano 6.855, odnosno 6,2% svih zakazanih letova na svetu.
Stručnjaci za sajberbezbednost širom sveta upozoravaju na prevarante koji pokušavaju da iskoriste situaciju kako bi naneli štetu neopreznim žrtvama.
„Primetili smo da postoje maliciozni sajtovi i da se nezvanični programi šalju putem interneta tvrdeći da će pomoći u otklanjanju kvara“, saopštila je australijska agencija za nacionalnu bezbednost.
Oni su apelovali na korisnike da prate samo sajt kompanije Crowdstrike, jer jedino tamo mogu naći zvanična obaveštenja.
I sam Crowdstrike upozorio je na porast prevara, a oni su naročito rekli da su to primetili u Južnoj Americi, dok je britanski centar za sajberbezbednost rekao da je uočen veći broj poziva i poruka onih koji se lažno predstavljaju kao zaposleni u Crowdstrike firmi.
„Povećan broj fišing prevara koje se odnose na ovaj incident već je primećen, jer oportunistički zlonamerni akteri pokušavaju da iskoriste situaciju“, saopšteno je iz ovog centra.
Kurc dobio podršku
Džordž Kurc, šef kompanije Crowdstrike, objavio je jutros na Twitteru šta se zapravo desilo.
„Kako Crowdstrike nastavlja da radi sa kupcima i partnerima na rešavanju ovog incidenta, naš tim je napisao tehnički pregled događaja. Nastavićemo da ažuriramo naše nalaze kako istraga bude napredovala“, rekao je Kurc.
On je postavio i link koji vodi do tehničkog objašnjenja, u kom piše šta se sve dogodilo i zbog čega je gotovo pola sveta stalo, od velikih globalnih aerodroma do banaka, zdravstvenih sistema i drugih institucija.
Na Kurcovoj strani je šef druge kompanije za sajberbezbednost, Cloudflare, koji mu je uputio reči podrške.
„Svima se desi da imaju loš dan. Ovo je zaista bilo loše za Crowdstrike. Nastavite da verujete u njih kao partnera, i najbolje rešenje za ‘end point’ bezbednost na tržištu“, objavio je Metju Prins na Twitteru.
„Bojim se da će ovoga još biti“
Bivši izvršni direktor britanskog Nacionalnog centra za sajberbezbednost rekao je da je „najgore prošlo“, ali da će države „morati da nauče da se nose sa budućim problemima“.
„Najgore je prošlo, jer je priroda krize bila takva da je sve krenulo po zlu veoma brzo. Brzo je uočena i greška, i u suštini, ispravljena je“, rekao je Kiran Martin za Sky News.
Dodao je, međutim, da vlade i industrija moraju da se okupe i osmisle kako da spreče ovakve incidente, i da se u suprotnom „boji da će ih verovatno biti sve više“.
„U zemljama poput Velike Britanije i drugde u Evropi, možete pokušati da izgradite nacionalnu otpornost da biste se nosili sa ovim. Ali na kraju, mnogo toga će biti odlučeno u SAD“, naveo je Martin.
„Ako će postojati regulativa da se ovo ispravi, verovatno će morati da dođe iz SAD i ne možemo mnogo da uradimo po tom pitanju“, istakao je.