Svaki šesti vozač u Srbiji popije, pa sedne za volan – koliko poštujemo pravila u odnosu na Evropu

Shutterstock

Prema međunarodnom istraživanju u kojem je učestvovala i Srbija, svaki šesti naš vozač prizao je da je seo za volan, nakon što je popio čašicu ili dve alkohola. Direktor Agencije za bezbednost saobraćaja Branko Stamatović izjavio je za RTS da alkohol i dalje predstavlja jednu od najvećih pretnji po bezbednost saobraćaja.

U Srbiji vozači su odmorniji u odnosu na evropski prosek, ali zato dvostruko manje nosimo kacige dok vozimo bicikl, pokazuju podaci velikog istraživanja, koje je sprovedeno u 39 zemalja.
koliko poštujemo pravila u odnosu na Evropu

U Srbiji vozači su odmorniji u odnosu na evropski prosek, ali zato dvostruko manje nosimo kacige dok vozimo bicikl, pokazuju podaci velikog istraživanja, koje je sprovedeno u 39 zemalja.

Branko Stamatović, gostujući u Jutarnjem programu RTS-a, rekao je da je zabrinjavujući podatak da je svaki šesti ispitanik u Srbiji rekao da je u alkoholisanom stanju seo za volan.

„Podatak je lošiji u odnosu na Evropu, gde je svaki sedmi priznao da je to učinio. Napredovali smo u smislu da to nije prihvatljivo, ali je alkohol jedna od najvećih pretnji po bezbednost saobraćaja. Alkohol ima niz negativnih posledica na vozača, poput brzine rekcija i procene situacije“, ukazuje Stamatović.

Stamatović, ipak, ističe da je su 2018. godine bili lošiji podaci u Srbiji – svaki pet ispitanik priznao je da je tokom vožnje bio pod dejstvom alkolohola.

Problem vezivanja pojasa

Napominje i da su ispitanici rekli da su za nultu toleranciju prema vozačima sa probnim vozačkim dozvolama, ali ističe i podatak da samo trećina putnika, odnosno 67 odsto vezuje sigurnosni pojas na zadnjem sedištu, što je najveća razlika u odnosu na Evropu.

„Vezivanje sigurnosnog pojasa je najveći problem po bezbednost u saobraćaju. Svaki pet putnik u Srbiji koji sedne na zadnje sedište vezuje pojas, koji ne sprečava saobraćajnu nezgodu ali smanjuje posledice. Važnije je vezati pojas na zadnjem, nego na prednjem sedištu. To treba da nam bude navika“, kaže Stamatović.

Koliko je potrebna kaciga

Prema njegovim rečima, u Srbiji oko 50 odsto ispitanika smatra da je kaciga potrebna prilikom vožnje bicikla, a 70 procenata u Evropi.

„Kaciga je jedino što može zaštiti biciklistu prilikom saobraćajne nesreće, jer nema kabinu i pojas, kao i kod električnih trotineta, ali se ne koristi u odnosu na prosek u Evropi“, navodi Stamatović.

Stamatović kaže da smo se prema stavovima u odnosu na pre pet godina približili Evropi, ali da ih najviše zabrinjavaju lični stavovi u odnosu na društvene jer postoji velika razlika.

„Razmišlja se da je društveno prihvatljivo da se ne vozi pod dejstvom alkohola, ali da tamo neko to čini, pa prebacujemo odgovornost na drugog, što je negativno. Jako je važno da krenemo od sebe“, zaključuje direktor Agencije za bezbednost saobraćaja Branko Stamatović.