U Muzeju Srema predstavljeni su prvi rezultati evropskog projekta ARHEODANUBE. Prezentovane su 3D animacija starorimskih lokaliteta u našem gradu, kratki filmovi o zanimljivim predmetima i aplikacija na tabletu sa informacijama o luksuznom mermeru carskog Sirmiuma.
Muzej Srema već dve godine učestvuje u Međunarodnom projektu – Arheološki parkovi u urbanim celinama kao sredstvo za ostvarivanje lokalnog održivog razvoja, ARHEODANUBE, čiji akronim već označava da je reč o kreiranju jedne nove arheološke atmosfere.
Andrija Popović direktor Muzeja Srema navodi da je reč o ideološkom razvoju arheo-parkova u urbanim sredinama: „Prikazali smo danas, savremen tip muzeologije, naš rad na ovom projektu nam je omogućio da nabavimo dosta nove opreme, novih eksponata i uopšte nove načine prezentacije našeg bogatog kulturnog nasleđa. Pozvali smo sve naše sugrađane, pre svega najmlađe koji odrastaju sa tom tehnologijom, da dožive kulturno nasleđe svoga kraja na jedan potpuno novi način. Ovo je samo početak, nadamo se da ćemo ostvariti cilj i dobiti nastavak projekta međunarodne saradnje koja je veoma važna u kulturi. U fokusu je Dunavski region, projekat je finansiran iz evropskih fondova, a ta su sredstva za nas veoma značajna.”
Zahvalio se na podršci Gradu Sremska Mitrovica, Ministarstvu kulture Republike Srbije, Pokrajinskom sekretarijatu za kulturu i svim partnerima. Pored Srbije, zemlje partneri su: Slovenija, Mađarska, Rumunija, Hrvatska, Nemačka, Bugarska, Češka Republika, Austrija, Moldavija, Bosna i Hercegovina.
Jasmina Davidović muzejski savetnik arheolog Muzeja Srema ističe da projekat može da otvori puteve ne samo muzeju, nego i gradu u vezi kulturnog turizma: „Tema projekta je arheološki turizam koji može da predstavi naš grad u najboljem svetlu. Pored puno dokumenata koji će pomoći drugima u ostvarivanju njihovih želja i očuvanju kulturnog nasleđa, uradili smo jedan pilot-projekat, odnosno inovaciju u okviru našeg lokaliteta. Na osnovu iskustva i zapažanja kustosa urađeni su filmovi o specifičnim predmetima koji su uvek izazivali pažnju posetilaca. Malo smo izmenili postavku skulptura i izložili skoro sve iz naše zbirke, tu su i uzorci luksuznog mermera, mislim da smo treći ili četvrti muzej na svetu koji je to uradio. Na tabletima mogu da se vide različite informacije, imamo video-bim na kome se puštaju filmovi, kao i 3D animacije.”
Saradnici koji su radili na softveru za tablete su Dragan Vizićanin, inače predsednik Udruženja invalida „VIZIDO” i Tihomir Bešović. Oni su softveru dodeli neke svoje ideje koje su ulepšale, ornamentisale šture podatke iz arheologije, prema rečima Davidovićeve. Jednostavno je za korišćenje, tako da svi ljudi mogu lako da dobiju informacije putem tableta.
Arhitekta dr Slavenka Mitrović Lazarević pomogla je u brendiranju arheološkog parka Sirmijuma kao jedinice u kojoj su povezani svi lokaliteti: „Ponudili smo ideju arheo-bajk rute moj biro i ja, Zorana Obradović koja sa mnom radi i mladi softverski inženjer Milan Lazarević koji nam je pomogao u vezi sa aplikacijom. Napravljena je putanja kojom se biciklom može proći čitav krug po gradu, u trajanju od oko 45 minuta, kako bi se videle lokacije iskopina Sirmijuma i eventualno prezentacije, odnosno vizualizacije kako su nekad izgledale. Mislim da je jedinstveno u svetu da se arehološko blago predstavlja biciklističkom rutom, otprilike 75 hektara koliko je pokrivao Sirmijum nije lako preći pešice, ovako, iznajmljivanjem bicikla može se obići nekih 20 lokacija i u mobilnom telefonu pročitati šta se na tom mestu nalazi.”
Na osnovu njihovog istraživanja Zorana Obradović arhitekta Projektantskog biroa atelje Mitrović napravila je slike i video animacije prolaska kroz dva objekta Sirmijuma. One su to uradile potpuno besplatno.
„Zajedno sa koleginicom Slavenkom Mitrović Lazarević, radile smo na projektu arheo-bajk rute i ono na čemu sam radila jeste izrada 3D modela. Imala sam ideju da sugrađanima i svim turistima koji posete Mitrovicu na najjednostavniji način prikažem naš grad i ono što je Sirmijum imao kao značajne objekte na ovim prostorima,” rekla je Zorana Obradović. Predstavljanje ovih animacija upriličeno je zgradi muzeja na Trgu Svetog Stefana.
U okviru ovog značajnog evropskog projekta dr Bojan Đurić uradio je obradu luksuznog mermera, analizu svih komada, a dr Bojan Popović tri 3D animacije pojedinih lokaliteta Sirmijuma. Projekat se završava 31. decembra.