Hiljaditi kilometar auto-puta, Srbija bi trebalo da dobije do kraja ove godine, najavljuju iz Ministarstva saobraćaja i infrastrukture, budući da se očekuje završetak radova na nova 83 kilometra. Radi se na deonicama Koševi-Trstenik, Adrani-Preljina, Pakovraće-Požega i Kuzmin-Sremska Rača, delu auto-puta koji će povezati Srbiju i BiH.
Dok se čekalo, s bosansko-hercegovačke strane, da se utvrdi trasa auto-puta od Sarajeva do granice sa Srbijom, što je kočilo realizaciju višedecenijske ideje, sa srpske strane se uveliko radilo.
Iz Puteva Srbije kažu, na deonici od Kuzmina do Sremske Rače privode se kraju radovi na svim objektima, nakon čega počinje asfaltiranje.
– Na ovih 17-18 kilometara imate jedan veliki most preko reke Save – 1.320 metara, znači vrlo kapitalan objekat. Pored toga imamo još osam mostova, 11 propusta, pet nadvožnjaka, dve petlje – Bosutska i Kuzminska gde će biti priključenje na ovaj deo auto-puta. Tako da u principu nije sve to tako jednostavno – kaže Dragan Jocić, nadzorni organ u Putevima Srbije.
Na prvom direktnom auto-putu između Srbije i BiH, Republike Srpske, biće i jedinstven, zajednički granični prelaz na srpskoj strani.
Planirano je da bude pušten u rad 2025. godine, kada se završe radovi na delu puta do Bijeljine, koji finansira Vlada Srbije. Izvođač radova je turska kompanija Tašjapi, čiji problemi u poslovanju, kako kažu nadležni, neće uticati na projekte u Srbiji.
– U ovoj situaciji, kada je u pitanju izgradnja auto-puta Sremska Rača – Kuzmin, naravno da postoje problemi. Turska firma Tašjapi je izvođač radova, ali mi svakodnevno sa resornim ministarstvom rešavamo te probleme, kako bi se projekat završio u željenom roku – kaže Miodrag Poledica iz iz JP Putevi Srbije.
Razvijanje putne mreže pored povezivanja svih delova zemlje doprinosi decentralizaciji i privrednom razvoju.
– Svaki kilometar puta, svaki most približava ljude, približava obale, ubrzava protok roba, usluga ljudi, ideja i svega drugog. Omogućava ono što se pored infrastrukture može izgraditi, tako da u svakom slučaju ovo su vrlo značajne stvari – kaže Dragan Jocić.
– Izgradnjom novih putnih pravaca, povezivanjem delova zemlje koji nisu ranije bili povezani, ostvarićemo decentralizaciju zemlje i omogućiti ekonomski privredni razvoj tih delova zemlje koji nisu bili povezani takvom vrstom saobraćajnice – napominje Dalibor Pešić sa Saobraćajnog fakulteta u Beogradu.
Deonica Kuzmin-Rača duga 18 kilometara sa mostom preko Save, projektovana je za brzinu od 130 kilometara na sat sa dve trake po smeru uz jednu zaustavnu.
Završetak radova na deonici od Kuzmina do Sremske Rače očekuje se do kraja ove godine. A potpuna eksploatacija autoputa, od geostrateškog značaja, koji će spojiti Beograd i Sarajevo, zavisiće od intenziteta radova u Bosni i Hercegovini.