Ukrajinci iz Sremske Mitrovice vode poreklom iz Galicije, čiji se jedan deo danas nalazi u Ukrajini.
Prvi dokument o doseljenju izdat je 1880. godine, ali je proces počeo deset godina kasnije. Razlozi doseljavanja bili su ekonomske i društveno – političke prirode.
Od 1890. do 1914. Ukrajinci su se doseljavali u Bosnu, koja je kao i Galicija bila u sastavu Austrougarske carevine.
U Bosnu su prešli većinom zemljoradnici iz Galicije, iz sledećih okruga: Bučač, Rava Ruska, Berežani, Ternopilj, Rogaten, Zoločiv, Brode, Drogobeč, Pidhajci, Gorodenka, Glumač, Skalat, Husjaten i još nekih.
Ukrajinci su se naselili u kotarima Prnjavor, Banja Luka, Derventa i Prijedor. Odmah nakon doseljavanja počelo se sa zasnivanjem parohija u Prnjavoru, Devetini, Staroj Dubravi, Banjaluci, Kozarcu, Derventi, Lišnji, Kamenici, Lepenici, Cerovljanima i Hrvaćanima.
U Drugom svetskom ratu neka od ovih naselja su uništena, pa su se Ukrajinci iz Bosne raseljavali u nove krajeve.
U posleratnim godinama Ukrajinci su dolazili u Srem i u Sremsku Mitrovici u potrazi za boljim životom. Prva ukrajinska porodica doselila se 1943. godine u Sremsku Mitrovicu, tačnije u Laćarak, to je bila porodica Semena Kozaka.
Većina doseljenika je u tim prvim posleratnim danima utočište našla u okolnim selima – Šašincima, Jarku, Vognju i Laćarku ali su kasnije mnogi Ukrajinci iz tih sela prešli u Mitrovicu.
Između 1943 i 1960. godine u Šašince se doselilo 40 ukrajinskih porodica, a u Laćarak čak 60 porodica. Prvo ukrajinsko dete upisano u knjigu krštenih u Grkokatoličkoj crkvi Vaznesenja Gospodnjeg, bila je Marija Pisanjuk od oca Mihajla Pisanjuka i majke Sofije.
Marija se rodila 30. marta 1945. godine a krštena je 2. aprila iste godine. Prema popisu iz 1971. godine u Sremskoj Mitrovici živelo je 712 Ukrajinaca.
Porodična prezimena Ukrajinaca u Sremskoj Mitrovici su: Babij, Bakaj, Balacki, Baran, Basišćuk, Bojko, Branecki, Bukovski, Vasilišin, Vaselek, Voljanek, Vorinski, Vorotnjak, Gimbarovski, Gregus, Glavacki, Gregorinski, Dereh, Dušenjko, Duma, Derenj, Dutčak, Dutka, Žurovski, Zabolotni, Zahorodni, Zajac, Zastavni, Ilčešin, Iljčešin, Ivaščenko, Jablanski, Jari, Kalinovski, Kališčuk, Kanjuga, Kapitan, Kaprocki, Kopestenski, Kopestenskij, Korčak, Korpak, Kit, Kot, Kovalj, Kozak, Kozamko, Kozenko, Krasnovski, Kravec, Kričko, Krivošija, Kuljčicki, Kurman, Lasek, Leščuk, Lobožinski, Lotocki, Ljahović, Ljaškevič, Mađarovski, Magerovski, Magerovskij, Macek, Meljnik, Mohun, Moroz, Moskalj, Nahajovski, Nahojovski, Nalesnik, Njemi, Okarjačenko, Ovšek, Paćuk, Pavlešin, Pavljuk, Pisanjuk, Pitka, Pižuk, Potocki, Precep, Precepa, Pristajko, Rava, Rebaček, Repak, Rudi, Sapun, Semjaniv, Senešin, Sikora, Skakun, Sokaljski, Sokoljski,Somborski, Stecenko, Stefanjuk, Sukanica, Taradajko, Terljuk, Tur, Fitenko, Hančovski, Hevka, Holovka, Hrecešin, Humeni, Čorni, Šćiban, Ševčuk, Šikora, Šimonjik, Škiljni, Šmorhaj.
Ukrajinci u Sremskoj Mitrovici su Grkokatoličke vere i pripadaju parohiji „Vaznesenja Gospodnjeg“ osnovanoj 1886. godine.
Grkokatolička crkva Vaznesenje Gospodnjeg počela je da se gradi 1905. godine a izgrađena je u narednim godinama.
Ukrajinci su u Sremskoj Mitrovici 1979. godine osnovali Društvo za negovanje ukrajinske kulture „Kolomejka“.
Izvor: Ukrajinci u Sremskoj Mitrovici i okolnim selima, Petar Ljahović, Mihajlo Ljahović, 2016. godine
Medijski sadržaji realizovani su u okviru projekta “Prozor u kulturni život nacionalnih manjina u gradu” koji sufinansira Grad Sremska Mitrovica. Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.