E-fiskalizacija za preko tri hiljade preduzetnika

Oko 900 privrednih društava i 2200 preduzetnika koji posluju na teritoriji grada Sremska Mitrovica, u postupku su E-fiskalizacije. Rok za uvođenje elektronskog fiskalnog uređaja je 1. maj, podsećaju iz Regionalne privredne komore Srema i apeluju na privednike da budu ažurni.

Obveznik fiskalizacije, prema Zakonu o fiskalizaciji je svaki obveznik poreza na prihode od samostalne delatnosti u smislu zakona kojim se uređuje porez na dohodak građana i svaki obveznik poreza na dobit pravnih lica u smislu zakona kojim se uređuje porez na dobit pravnih lica, koji vrši promet na malo. Zakon je stupio na snagu 1. novembra 2021. godine, a prvobitno dat rok za uvođenje novih fiskalnih uređaja do 1. januara, produžen je od 1. maja 2022. godine, rečeno je na konferenciji za novinare u Gradskoj kući.

Kako je rekao zamenik gradonačelnice Petar Samardžić: „Tehnologija na kojoj je zasnovan sistem fiskalizacije u Republici Srbiji, možemo reći prilično je zastareo i došao je trenutak, posle 17 godina od fiskalizacije, da se taj sistem unapredi novim tehničkim, modernim rešenjima i da se ceo sistem poboljšava. Nema više fiskalizacije na redje došla E-fiskalizacija, a pošto je rok prvi maj 2022. godine, zamolio bih sve privredne subjekte, sve firme koje se nalaze u sistemu fiskalizacije da to učine što pre. Rokovi su kratki, apelujem da ne čekaju poslednji momenat, poslednji dan, kako ne bi nastali problemi u vezi obuka ali i u procesu same isporuke fiskalnih uređaja, odnosno fiskalnih kasa. Privredni subjekti već znaju gde i kome treba da se obrate ali ako im je potrebna bilo kakva dodatna informacija i smernice, mogu slobodno se obrate zaposlenim u prostorijama Privredne komore gde će ih stručna lica uputiti na ovlašćene operatere, odnose distributere koji se bave i izdavanjem sve potrebne dokumentacije ali i mogu obukom i distribucijom uređaja.”

Obveznik fiskalizacije je u obavezi da evidentira svaki pojedinačno ostvareni promet na malo i to nezavisno od načina plaćanja (gotovinom, instant transferom odobrenja, čekom, platnom karticom, na drugi bezgotovinski način i sl.), uključujući i primljene avanse za budući promet na malo, preko elektronskog fiskalnog uređaja.

Predrag Mujkić, direktor Regionalne privredne komore Srema navodi da oko 3000 privrednih subjekata i oko 11.100 preduzetnika na teritoriji Srema imaju obavezu evidentiranja prometa na malo preko elektorskog fiskalnog uređaja: „Novina je da se mora evidentirati i promet preko samonaplatnih uređaja, odnosno automata i naplaćivanje avansa. Primenjuje se bez obzira da li su privredni subjekti u sistemu PDV-a. Vlada je donela i određene izuzetke od ove primene Uredbom o određivanju delatnosti. U kontaktima sa Poreskom upravom i  distributerima došli smo da informacije da naručivanje, samim tim instalacija bezbednosnog elementa i odobrenja strane Poreske uprave ne ide baš dinamikom koja bi obezbedila nesmetano funkcionisanje delatnosti naših privrednih subjekata. Dnevno se fiskalizuje od 15 do 30 uređaja, moramo da razumemo da postoji određeni lanac i rok, od momenta kupovine uređaja, do instalacije bezbednosnog elementa i odobrenja Poreske uprave i stavljanja u funkciju treba da prođe minimalno 72 časa, ukoliko prodavci već imaju uređaje, ukoliko moraju i da ih naruče, taj period će se produžiti. Ne želimo da se naši privredni subjekti stave u takvu situaciju da kasnim naručivanjem uređaja dođu u problem docnije i da se eventualno dođe do nekog poreskog prekršaja jer je zakonodavac propisao izuzetno visoke kazne. Moramo da razumemo i distributere fiskalnih uređaja i Poresku upravu, molimo naše privredne subjekte da shvate da nije isto kada se dnevno fiskalizuje 20 i kada se instalira 200 uređaja. Privredni subjekti, molim vas razumite rok, od pribavljanja uređaja i instalacije bezbednosnog elementa, odobrenja Poreske uprave, nemojmo da zaboravimo i period obuke koje zaposleni moraju da prođu. Potrebno je određeno vreme, nemojmo da dočekamo drugu polovinu aprila da tada nabavljamo fiskalne kase, biće mnogo zahteva i biće potrebno više vremena nego sada. Hajde da određene stvari uradimo na vreme, da ne uđemo u poreske prekršaj, svim tim da ne dobijemo kaznu.”

Velike su prednosti novog fiskalnog sistema u odnosu na stari, prema Mujkićevim rečima, ogledaju se u tome da nema više štampanja dnevnih, ni periodičnih izveštaja, nema više obaveza vođenja Edi knjige, niti čuvanja kontrolnih traka, sav promet koji se realizuje, odvija se u realnom vremenu. Promet može da se realizuje čak i ukoliko u objektima ne postoji internet konekcije, po prispeću internet konekcije, taj promet će biti sačuvan na uređaju i biće poslat na servere Poreske uprave.

Nov sistem daje mogućnost ispravljanja greške što ranijim sistemom nije bilo moguće, pojasnio je Mujkić,  i dodao da takođe mogu da se ponište prethodni računi i štampaju novi. Postojaće početni period kada će se štampati računi koji služe za obuku zaposlenih za rad na novim fiskalnim uređajima. Nema potrebe za defiskalizacijom starih uređaja jer se stavljanjem u promet novih uređaja, stari automatski defiskalizuju, tako da nije neophodno da se sve stare kase u svim maloprodajnim objektima zamene u isto vreme. Ukoliko jedna firma ima maloprodajne objekte na različitim lokacijama novi uređaji mogu da se uvode postepeno, a nije omogućeno da u jednom objektu postoje stara i nova fiskalna kasa.