Nacionalna nedelja promocije dojenja pod sloganom „Omogućimo dojenje na radnom mestu” obeležena je i u našem gradu s ciljem izgradnje svesti o načinima podrške dojenju, kako od strane institucija zdravstvenog sistema, tako i zajednice na nacionalnom i globalnom nivou.
Ove godine se Nacionalna nedelja promocije dojenja prema Kalendaru zdravlja, Zavoda za javno zdravlje obeleževa u periodu od 2. do 9. oktobra u Republici Srbiji, a tim povodom održana je konferencija za novinare o ovoj temi u Gradskoj kući u Sremskoj Mitrovici. Cilj konferencije je da se ukaže na značaj i prednost dojenja i da se podrže majke koje doje.
Kako je rekla dr Bojanja Canjar koordinator za podršku dojenju za Sremski okrug, spec. socijalne medicine: „Hteli smo da ukažemo javnosti sa kojim se to izazovima zaposlene majke koje doje susreću, da naglasimo koliko je bitno da radno okruženje bude podržavajuće za majke u smislu optimalnog plaćenog odsustva, postojanja prostorija koji su posebno opremljene za dojenje za boravak dece i naročito da naglasim koliko je bitno da dojenje majka ne prekida ukoliko mora da se vrati na posao. Dojenje predstavlja najjednostavniji, najzdraviji i najekonomičniji način da se obezbedi zadovoljenje potreba novorođenčeta za pravilnom ishranom. Majčino mleko je potreba svakog novorođenčeta, odojčeta i deteta do navršene druge godine života. Sastav i količina majčinog mleka prilagođeni su uzrastu deteta i njegovim potrebama. Osim što zadovoljava potrebu za hranom, dete sisanjem ostvaruje povezanost sa majkom i zadovoljava potrebu za bliskošću, stimuliše razvoj svih svojih čula, postiže bolji psihomotorni razvoj i razvoj inteligencije. Nacionalna nedelja dojenja se u našoj zemlji obeležava svake 40. nedelje u godini, a simbolika 40. nedelje je period koliko i obično traje trudnoća.”
Posebno je važna podrška zaposlenim majkama koje zbog prirode posla moraju da se vrate istom vrlo brzo nakon porođaja i kojima bi trebalo da se omogući da doje na radnom mestu. Istovremeno, važno je usvojiti javnozdravstvene politike koje ohrabruju žene da doje na radnom mestu i u javnosti.
U okviru obeležavanja Svetske i Nacionalne nedelje dojenja biće organizovana predavanja, tribine i izložbe na temu dojenja. Cilj aktivnosti kampanje je skretanje pažnje zdravstvene i šire javnosti na značaj dojenja za dete, majku, porodicu, ali i društvo u celini.
U Srbiji je tek svako osmo dete uzrasta 6 meseci isključivo dojeno, prema podacima iz poslednjeg istraživanja 2014. godine. Kada se uzmu u obzir zdravstvene koristi koje dojenje ima za majku i dete, možemo reći da je ova stopa izuzetno niska. Zbog toga su podrška dojenju i promocija značaja i prednosti dojenja prepoznati kao javnozdravstveni prioriteti u zemljama u razvoju i u Srbiji. Tako je 2018. godine usvojen Nacionalni program podrške dojenju, porodičnoj i razvojnoj nezi novorođenčeta u okviru koga su definisani ciljevi: povećati stopu isključivo i ukupno dojene dece u RS.
Ciljevi Svetske nedelje dojenja 2023. godine su:
- Informisati ljude o perspektivama zaposlenih roditelja koje se odnose na dojenje i roditeljstvo.
- Učvrstiti optimalno plaćeno odsustvo i podršku na radnom mestu kao važan alat za omogućavanje dojenja.
- Angažovati pojedince i organizacije radi unapređenja saradnje i podrške dojenju na radnom mestu.
- Podstaći akcije vezane za poboljšanje uslova za rad i relevantnu podršku dojenju.