Na svetskim berzama cena nafte u padu uprkos svim geopolitičkim zavrzlamama, dok u Srbiji u novu godinu ulazimo sa…
Cena nafte će u odlazećoj 2023. godini ostvari najveći godišnji pad cene od 2020. Ni dva tekuća rata, ni ozbiljno smanjenje proizvodnje OPEK+ nisu uspeli da cenu održe visokom.
S ovakvim nivoom vrednost brenta pala je ove godine za oko 10%, dok se vrednost američke nafte smanjila za otprilike isto toliko, podseća „Blumberg“.
Cenu održava stabilnom na relativno niskom nivou i trgovina derivatima na Mediteranu, gde se benzin poslednjih deset dana prodaje po 490 do 495 evra po toni, dok se dizel kreće oko 790 dolara. Istovremeno, nafta je u proseku ove nedelje skupja tek za oko 0,6 dolara po barelu, sa tendencijom pada poslednjih dana.
U takvim uslovima nije se ovog petka menjala ni cena benzina i dizela u Srbiji. Za razliku od prošlog petka kada je cena benzina BMB95 otišla dva dinara naviše, na 175 dinara za litar, a dizelu je mirovala na 195, sada nije bilo pomeranja.
Tako će vozači koji za vožnju koriste benzin isti naredih sedam dana sipati za 175 po litru, dok će „dizelaši“ plaćati 195 dinara. I to je cena sa kojom se startuje u 2024. godini.
Cena dizela, koje se mnogo više “troši” u Srbiji, nije išla naviše već 13. nedelju zaredom.
Cena goriva po Uredbi Vlade
U Srbiji su maloprodajne cene goriva na pumpama određene prema Uredbi o ograničenju cena goriva, koja je doneta još sredinom februara 2022. godine, a kojoj se važnost produžava svakog meseca. Aktuelno produženje je do 29. februara.
Uredba propisuje da se cena derivata formira na osnovu srednje veleprodajne cene koju utvrđuje Ministarstvo energetike i rudarstva. Ova cena se zasniva na prosečnoj veleprodajnoj ceni u Srbiji, na koju se dodaju odobrena maloprodajna marža i PDV.
Za formiranje veleprodajne cene ne uzima se u obzir fabrička cena domaće rafinerije, već prosek kotacija cena određenog goriva na berzi za tržište Mediterana (PLATTS CIF Mediteran, za luku u Đenovi/Lavera).