Novim Pravilnikom o načinu kontrole i regulisanja saobraćaja koji danas stupa na snagu predviđeno je i korišćenje kamera na uniformama policajaca kojima se snima kompletna komunikacija sa vozačima.
Od danas, 23. februara saobraćajna policija moći će u određenim situacijama da privremeno oduzme automobil nesavesnim vozačima, a policajci će takođe imati mogućnost da umesto kazne izdaju upozorenje za lakši prekršaj onima koji generalno poštuju propise, potvrdio je za sajt Polovni automobili pukovnik Slaviša Lakićević, načelnik Uprave saobraćajne policije.
Osim toga, novim Pravilnikom o načinu kontrole i regulisanja saobraćaja koji danas stupa na snagu predviđeno je i korišćenje kamera na uniformama policajaca kojima se snima kompletna komunikacija sa vozačima koji su zatečeni u saobraćajnom prekršaju. U narednim mesecima, kako otkriva naš sagovornik, saobraćajna policija dobiće još 300 savremenih „body“ kamera.
Ali, krenimo redom. O privremenom oduzimanju vozila dosta se govorilo prethodnih meseci, jer je ova mogućnost predviđena izmenama Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima od septembra prošle godine. Novim pravilnikom i formalno je omogućena primena zakonskih odrebi, a sajt Polovni automobili vam donosi sve informacije. Za početak, u kojim situacijama je uopšte moguće da vozač ostane bez vozila na određeni period.
Ko treba da strahuje?
Odmah da kažemo: nema mesta panici. Jer, prema novim propisima policija može da oduzme privremeno vozilo samo onim vozačima koji su „uhvaćeni“ u teškom prekršaju, a da su pri tom u prethodne dve godine bili osuđeni za najmanje dva, takođe teška prekršaja.
Dakle, ukoliko u prethodih 24 meseca niste bili osuđivani za, primera radi vožnju sa preko 1,2 promila alkohola u krvi, uz ogromno prekoračenja brzine u naselju ili zoni škola ili za neki drugi prekršaj, kojim direktno ugrožavate druge u saobraćaju…nemate razlog za brigu. I još jedna važna napomena: Saobraćajna policija može da oduzme automobil samo do okončanja sudskog postupka. Inače, spisak svih prekršaja za koje je moguće privremeno oduzeti vozilo možete pronaći ovde.
Načelnik Lakićević objašnjava da je cilj ove mere pre svega prevencija, koja treba pozitivno da utiče na vozače.
„Upravo iz tog razloga smo propisali da vozilo može biti privremeno oduzeto samo onima koji su u prethodne dve godine bili osuđeni za dva teža prekršaja. Ali, ova mera se neće primenjivati u onim situacijama gde je recimo postupak pred sudijom i dalje u toku, već samo na vozače kojima je izrečena presuda. Osim toga, nije realno očekivati ogroman broj slučajeva privremenog oduzimanja, jer trenutno u našoj zemlji ima oko 10.000 vozača koji su u riziku da na određeni period ostanu bez svog vozila“, pojašnjava načelnik Uprave saobraćajne policije.
Kako će oduzimanje automobila izgledati u praksi
Kada saobraćajni policajac zaustavi vozača zbog nekog od težih prekršaja moraće da kontaktira dežurnu službu, koja će obaviti proveru da li ima osnova da se tom vozaču privremeno oduzme vozilo.
„Ukoliko to jeste slučaj, policijski službenik saopštava vozaču da mu privremeno oduzima vozilo. Tu postoje dve opcije: jedna je da se automobil šlepom preveze do najbližeg mesta gde MUP čuva vozila (ista procedura kao i u krivičnom postupku), ili da policijski službenik sam preveze automobil, ali naravno uz saglasnost vlasnika. U svakom slučaju, apsolutno smo svesni da se radi o nečijoj imovini, koja će morati da bude vraćena u istom stanju kao i u momentu kada je oduzeta“, precizira naš sagovornik.
Zato je, dodaje Lakićević, novim Pravilnikom o načinu vršenja kontrole i neposrednog regulisanja saobraćaja na putevima i vođenju obaveznih evidencija o primeni posebnih mera i ovlašćenja predviđeno da policajac na terenu mora da izvrši detaljan pregled automobila i spolja i iznutra i popiše sve eventualne nedostatke. Na policiji je naravno još jedna obaveza, a to je da protiv vozača podnese zahtev za pokretanje prekršajnog postupka.
Sud može da vrati vozilu vlasniku već na prvom ročištu
Od tog momenta, „sudbina“ privremeno oduzetog automobila prelazi „u ruke“ suda. To u teoriji može da znači da sudija može da već na prvom ročištu vlasniku vrati privremeno oduzeto vozilo. Sa druge strane, sudija može da donese odluku da se vlasniku vrati vozilo tek po okončanju postupka (a znamo da to može da potraje i preko godinu dana…).
I na kraju, tu je i treća opcija, a to je da sud donese presudu da se vlasniku trajno oduzme vozilo kao predmet izvršenja dela. Nadležni kažu da ovakva odluka ima utemeljenje u važećem Zakonu o policiji i Zakonu o prekršajima. Ipak, ovakvi scenariji su u praksi najmanje verovatni.
Kada može „upozorenje“ umesto kazne
Policiji je novim propisima data i mogućnost da „progledaju kroz prste“ vozačima u pojedinim slučajevima. Očekivano i tu postoje ograničenja, a to je pre svega da upozorenje može da se izda samo vozačima protiv kojih u prethodne dve godine nije podneta prijava za neki saobraćajni prekršaj. Takođe, policijski službenici moći će da izdaju upozorenje samo sa lakše prekršaje, za koje je propisana novčana kazna u fiksnom iznosu.
„To ne znači da ćemo „opraštati“ prekršaje koji mogu da ugroze druge učesnike u saobraćaju, kao što je recimo vožnja pod dejstvom alkohola do 0.5 promila, bez obzira što je i za takav prekršaj propisana fiksna novčana kazna. Zato je novim pravilnikom definisan spisak prekršaja za koje neće biti moguće izdati upozorenje“, napominje načelnik Lakićević.
Procedura ista kao kod oduzimanja vozila – cilj sprečiti zloupotrebe
Policajci na terenu će uvrđivati da li neki vozač ispunjava uslove da mu se umesto kazne izda upozorenje po istom sistemu kao i u slučaju oduzimanja vozila – proverom sa dežurnom službom. Prvi čovek saobraćajne policije uverava da neće biti zloupotreba, jer će se svi podaci proveravati kroz bazu MUP-a, a osim toga policajci neće moći da za upozorenje navedu prekršaj koji se ne nalazi na listi onih za koje je propisana mogućnost da se ono izda.
I kamere na uniformama regulisane pravilnikom
Od danas će zvanično i deo regulative postati i sistem za audio i video dokumentovanje komunikacije između saobraćajnog policajca i vozača u prekršaju. Podsetimo, naša policija od septembra prošle godine već koristi 60 kamera koje su postavljenje na vidljivom delu uniforme. Uređaji su donacija ambasade Sjedinjenih Američkih Država sa ciljem da se poveća transparentnost u radu i poveća bezbednost samih policajaca.
„Kamere koriste dve naše organizacione jedinice, patrole policijskih vozila bez obeležja, takozvani presretači i saobraćajna policijska ispostava za državne puteve koje pokrivaju deonice auto-puteva i prilaznih puteva. Dakle, već sada smo pokriveni na čitavoj teritoriji zemlje. Ono što nas raduje jeste da će se ovaj projekat nastaviti i da ćemo u narednim mesecima zahvaljujući donaciji ambasade SAD dobiti još 300 kamera“, kaže pukovnik Lakićević.
Inače, prema podacima Uprave saobraćajne policije od momenta kada su počele da se koriste kamere (1. septembar 2023.) do kraja januara ove godine policijski službenici su koristili kamere po otkrivanju prekršaja u 24.492 slučajeva. Kako kaže načelnik Lakićević, u 12 slučajeva je vršena konsultacija sa javnim tužiocem, gde se utvrđivalo da li postoje elementi krivičnog dela, kao što su „Ometanje službenog lica u vršenju službene dužnosti“, „Davanje mita“, kao i „Vređanje službenog lica u vršenju službene dužnosti“. Takođe, u tom periodu podnete su i dve pritužbe na ponašanje policijskih službenika.
„Imajući u vidu statističke podatke, možemo da kažemo da je primenom kamera za policijske službenike značajno povećana zakonitost u postupanju, smanjena mogućnost za korupciju i smanjena učestalost izvršenja krivičnih dela i prekršaja od strane građana. Generalno, svi mi u Ministarstvu unutrašnjih poslova, ali i u kompletnom sistemu bezbednosti saobraćaja očekujemo mnogo pozitivnih efekata od svih ovih mera“, zaključuje Slaviša Lakićević, načelnik Uprave saobraćajne policije.
Nema sumnje, pred nama su velike promene. Kako će vozači na njih reagovati, pokazaće vreme.