Turističke agencije ove godine mogu zadovoljno da trljaju ruke, s obzirom na to da je interesovanje građana za letnje aranžmane ove godine povećano u odnosu na prethodnu. Iako su polasci krajem maja i na samom početku juna uglavnom rasprodati, mesta još ima gotovo u svim periodima, ali po cenama višim i do 24%.
Turizam se iz godine u godinu nakon korone oporavlja, pa je tako 2023. bila najbolja nakon pandemije 2020. godine. Međutim, nivo od pre pandemije još nije dostignut, a to bi se, sudeći prema dosadašnjem broju prodatih aranžmana, u ovoj sezoni moglo promeniti.
Građani Srbije ove godine u većem broju nego prethodne, ranije razmišljaju o izboru destinacija za letnju sezonu. Direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija Srbije (YUTA) Aleksandar Seničić kaže da očekuju bolju sezonu nego što je to bilo prošle godine, jer je ove godine prodato za oko pet odsto više aranžmana nego prethodne. Uprkos većem interesovanju, mesta za sada ima dovoljno, jer su se, kako navodi, agencije za to pripremile:
– Uglavnom su prodati polasci krajem maja i sam početak juna, međutim, i tu ima mesta. Uvek ima mesta, pogotovo kada je reč o apartmanima, u hotelima je manje mesta, ali svakako još može da se nađe neka soba. Slična je situacija kad je reč o sezoni. Imamo dobru prodaju. Ona je nešto veća nego prošle godine, ali mesta ima dovoljno – ističe Seničić.
Kada su u pitanju cene, Seničić ističe da su najbolje prošli oni putnici koji su u pretprodaji, krajem prošle i početkom ove godine, uplatili željene aranžmane.
– Popusti su išli i do 40%, u zavisnosti od destinacije i termina, tako da su oni, uslovno rečeno, faktički mogli i da zarade, odnosno, da ne osete poskupljenja, a da dobiju čak i nešto jeftinije aranžmane nego što je to bilo prošle godine – kaže on.
Sa druge strane, svi oni koji još uvek nisu uplatili neki aranžman, moraju računati na nešto više cene. Povećanja su, prema rečima Seničića, od 10 pa do 24% u zavisnosti od smeštaja, prevoza i termina letovanja.
„Cene su, što je potpuno logično, povećane u skladu sa inflacijom na globalnom nivou, izazvanom krizama koje se dešavaju u svetu. To se odrazilo i na cene, pre svega, smeštaja, a onda i avio-prevoza na mnogim destinacijama. Na svim destinacijama je vrlo slično, tamo gde je privatan smeštaj i prevoz autobusom, tu su prosečno povećanja između 10 i 12 ili 13 odsto na nivou cele sezone. Kad govorimo o avionskim aranžmanima, čarter programima, oni su negde oko 20, a na nekim destinacijama i do 24 odsto skuplji nego što je to bilo prošle godine“, precizira direktor YUTA-e.
Srpski turisti ne odustaju od uobičajenih destinacija
Kada je reč o destinacijama koje preferiraju građani Srbije, prema rečima Seničića, one su uobičajene, pa tako i delje ogromna većina preferira Grčku, a odmah iza sledi Turska.
– Manje – više nemamo ništa spektakularno novo i neku novu destinaciju. Nema promena kada su u pitanju afiniteti srpskih turista. I dalje je Grčka je destinacija broj jedan, pre svega zato što najveći broj ljudi boravi u tim najjeftinijim smeštajima – to su apartmani na severu Grčke. U Grčkoj očekujemo unegde oko milion srpskih turista, dakle tu apsolutno ne može nijedna destinacija da priđe blizu tom broju – kaže Seničić.
Posle Grčke, najviše naših turista odlučuje se za Tursku, koja je, prema rečima Seničića, zanimljiva, pre svega, porodicama.
– Porodične destinacije su takođe i Egipat i Tunis, sa dosta dobrim odnosom cene i kvaliteta. Bugarska takođe, da ne zaboravimo, Crna Gora. To su destinacije koje se najviše traže. Nešto manje, ali opet velika potražnja postoji, za Španiju i Italiju – objašnjava on.
– Ima ih sve više. Svake godine beležimo rast, ali to je na nivou između 30.000 i 40.000, dok je Albanija bila jako zanimljiva za vreme korone, s obzirom da su imali slobodan ulaz. Međutim poslednjih godina Albanija kod nas pada kao destinacija, iako i dalje imamo nekih par desetina hiljada putnika koji se odlučuju za letovanje u toj zemlji – kaže Seničić.