Zbog manjka vozača kamiona i autobusa u našoj zemlji, prošle godine u septembru je izmenama Zakona o bezbednosti saobraćaja omogućeno da vozači koji imaju dozvolu za B kategoriju ili probnu vozačku dozvolu za B kategoriju:
– polažu za C kategoriju sa 18 godina
– polažu za D kategoriju sa 21 godinom
– polažu direktno za D kategoriju bez obaveze posedovanja C kategorije
Međutim, ove izmene nisu mogle da budu primenjene u praksi sve dok se ne izmene još neki propisi, a među njima i Pravilnik o teorijskoj i praktičnoj obuci kandidata za vozače.
Ovaj Pravilnik je sada konačno izmenjen, tako da od 9. marta auto-škole mogu da upisuju kandidate koji žele po novim uslovima da steknu vozačku dozvolu za vožnju kamiona ili autobusa.
Ograničenja
Nova pravila ipak donose i neka ograničenja:
– oni koji polažu pre zakonskog roka (21 godina za C i 24 za D kategoriju), za tu kategoriju moraju pre vađenja vozačke dozvole da polože i za CPC
– oni koji ovako dobiju dozvolu pre sticanja godina starosti iz zakonskog roka za tu kategoriju mogu da voze samo u Srbiji
Bitno je napomenuti da obaveza polaganja za CPC ne važi za učenike srednjih škola koji završavaju smer vozača motornih vozila.
Da li počinje navala u auto-škole?
Kako kaže Mladen Rašeta, sekretar Privredne komore auto-škola Srbije: „Trenutno je pojačan upis ovakvih kandidata, ali ne onako kako se najavljivalo, jer troškovi ovakvog načina sticanja dozvole nisu mali, pa je potrebno vreme da se skupi novac za polaganje u u auto-školi i u CPC centrima.
Takođe, zbog greške u MUP-ovom softveru za osposobljavanje kandidata, kandidati koji pored probne vozačke B kategorije imaju i još neku kategoriju, na primer A1, ne mogu da se upišu za C kategoriju. Nadamo se da će ovaj kvar uskoro biti uklonjen“.
Hoće li ovo zaista rešiti problem manjka vozača?
„Izmene uslova za dobijanje dozvola za C i D kategoriju urađene su iz namere da poslodavci u Srbiji što pre dobiju nove vozače, jer je ova profesija u deficitu u našoj državi. Već smo pričali o tome da iskusni vozači odlaze u inostranstvo da rade ovaj posao jer je plata tamo dosta viša nego kod nas. Na ovaj način prevoznici dobijaju vozače i za njih su sigurni da neće otići dok ne steknu potreban broj godina. Vreme će pokazati da li je ova odluka bila dobra i bezbedna za sve učesnike u saobraćaju“, dodaje Mladen Rašeta.