Uvodi se B plus kategorija, stariji vozači češće na pregledima, mladima ograničena noćna vožnja: Evropska pravila uskoro i u Srbiji?
Profesor Saobraćajnog fakulteta Milan Vujanić kaže da je „ogromna šansa“ da će se nova evropska pravila za vozače uvesti i u Srbiju
Evropska unija ima nameru da na svojoj teritoriji izmeni pravila u vezi sa dobijanjem vozačkih dozvola za starije vozače, ali i one koji voze teška vozila.
Predstavljen je nacrt predloga prema kome bi vozači koji su stariji od 60 godina obnavljali dozvole svakih 7 godina, dok bi oni preko 70 godina to morali da čine svakih pet. Vozači koji pređu 80 obnavljali bi dozvole svake dve godine uz obavezne medicinske provere i dodatnu edukaciju.
Takođe, biće uvedena i posebna B plus kategorija dozvole za vozila teža od 1,8 tona jer ona, tvrde u EU, češće učestvuju u sudarima nego lakši automobili a pravo polaganja ispita imaće samo ljudi stariji od 21 godine.
Inače, razmatraju se i strožija pravila za vožnju u noćnim časovima odnosno između ponoći i šest ujutro.
Da li će ovaj nacrt proći videćemo krajem godine, za kada je zakazano glasanje, a njegovim usvajanjem trebalo bi da se smanji broj smrtnih slučajeva sa 20.000 godišnje na nulu do 2050. godine.
Međutim, postavlja se pitanje da li će ova pravila biti uvedena i u Srbiji, s obzirom da smo do sada pratili Evropu što se tiče pravila i zakonodavstva u saobraćaju.
Pravila će doći i u Srbiju
Profesor Saobraćajnog fakulteta Milan Vujanić kaže da je „ogromna šansa“ da će se ova pravila uvesti i u Srbiju.
– Pošto mi sledimo sve pozitivne trendove u normativi, pa ćemo slediti i ovaj. Ali kada ste poslednji put čuli da je lekarska komisija odbila nekome da da uverenje da je sposoban da vozi? I da li ste nekada čuli da je nekom bilo loše pa je izazvao saobraćajnu nezgodu? A da li ste čuli da je protiv lekara bila podneta prijava? Ne! Hoću reći da je kod nas taj lekarski pregled postao formalan – kaže profesor.
Vujanić kaže da nije siguran koliko je bitno uvesti posebnu kategoriju za teža vozila, što je evropski predlog naročito zato što ima putničkih automobila koji imaju veće težine.
– Ja sam vozio auto koji je imao 1,86 tona. Hoće li za „bentli“ da polaže za B plus? Ima sigurno više od dve tone. Ili za „linkoln“ limuzinu da polaže za B plus? Ja bih razumeo da oni propišu za vrstu vozila, kao što za kamion mora C kategorija – objasnio je on.