Zalihe tehničke robe na minimumu, moguće nestašice i poskupljenja

Energetska kriza i klimatske promene glavne su teme svetskih lidera i samita, a nedostatak sirovina i njihovo poskupljenje poremetilo je industriju i tržište. Zbog cene nafte porasli su troškovi transporta, što usporava isporuke, pa se trgovci suočavaju sa praznim lagerima.

Prodavci kažu da su zalihe tehničke robe na minimumu i da će biti iscrpljene do Nove godine. S novim isporukama u radnje i onlajn prodavnice stići će, najavljuju, i više cene.

Pomeranje cene proizvoda uslovilo i to što je jedan kontejner u nabavci koštao dve do tri hiljade dolara, a u ovom trenutku čak 18-20 hiljada.

Proizvodnja poluprovidnika za automobile, tehničke uređaje, mobilne telefone bila je, zbog pandemije, usporena ili gotovo zaustavljena u Kini tokom prošle godine. I ove godine situacija je slična, ali sada zbog nedostatka energenata. Potražnja je povećana, a zalihe smanjene i nedovoljne.

Ogromni su gubici i u atuoindustriji. Zbog povećane tražnje, smanjenih zaliha, problema u proizvodnji i skupljeg transporta, procene su da će automobilska industrija ove godine izgubiti oko 200 milijardi evra zbog nenapravljenih gotovo osam miliona automobila.

Da bi izbegle zavisnost od kineskih proizvođača, Amerika i Evropa planiraju veća ulaganja u industriju čipova.

Dok se planovi ne realizuju, nestabilnost na tržištu će osećati potrošači i to najviše na manjim tržištima poput našeg. Stabilizaciju ne očekuju pre 2023.

Izvor: RTS